Perkara yang Tahu Mengenai Penggantian Sendi Hip

Perkara yang Tahu Mengenai Penggantian Sendi Hip

Pembedahan tidak pernah menyeronokkan untuk sesiapa sahaja dan jika anda dijadualkan untuk menjalani pembedahan pinggul pada masa akan datang, adalah penting bagi anda untuk mengetahui semua yang anda boleh tentang penggantian sendi pinggul. Pembedahan ini juga dikenali sebagai anthroplasty pinggul, heriarthroplasty pinggul dan jumlah penggantian pinggul. Apabila anda mempunyai pembedahan anda, anda mungkin mempunyai semua atau hanya sebahagian daripada sendi pinggul anda digantikan dengan pinggul prostesis tiruan. Kebanyakan orang datang melalui pembedahan berasa lebih baik dan dapat berjalan lebih sama rata dan dengan kesakitan kurang.

Kemungkinan besar anda akan diberi anestesia am apabila anda mempunyai pembedahan anda. Ini adalah yang terbaik bagi kebanyakan orang kerana anda akan benar-benar menyedari apa yang berlaku semasa pembedahan anda. Sesetengah pakar perubatan lebih suka untuk mengendalikan bius epidural yang meninggalkan anda sedar tetapi tidak dapat merasa apa-apa dari pinggang ke bawah.

Pembedahan sendiri telah menjadi perkara biasa dan biasanya mengambil masa kira-kira tiga jam. Pakar bedah anda akan membuat satu pemotongan dan keluarkan kepala tulang paha anda. Kemudian, dia akan membersihkan soket pinggul tulang rawan dan tulang rosak. Sendi pinggul baru akan diletakkan di dalam soket dengan menggunakan skru logam yang akan pergi terus ke dalam tulang paha anda. Kesemua hip "peralatan" baru anda akan disimpan dengan selamat di tempat oleh pelekat khas. Apabila semua ini dilakukan, pakar bedah anda akan menutup potongan dan anda akan dihantar ke bilik pemulihan dipantau selama satu jam atau lebih.

Pembedahan penggantian sendi pinggul adalah yang paling sering dilakukan ke atas orang yang telah menjadi lumpuh dengan artritis. Orang-orang ini tidak boleh mendapatkan sekitar dengan selesa dan pengalaman kesakitan yang teruk apabila berdiri, berjalan dan walaupun duduk. Mereka adalah terhad kepada jumlah aktiviti harian mereka boleh menyertai. Kebanyakan pesakit penggantian pinggul berada dalam 60-an atau lebih tua. Melakukan pembedahan ini kepada orang-orang yang lebih muda tidak begitu berjaya dalam jangka masa panjang kerana individu-individu ini meletakkan tekanan yang lebih pada pinggul tiruan, menyebabkan ia merosot lebih cepat. Walau bagaimanapun, pembedahan penggantian pinggul telah membuat hidup jauh lebih baik untuk individu yang lebih tua. Selepas tempoh pemulihan yang singkat, mereka sekali lagi dapat menikmati kehidupan dengan sepenuhnya dan dengan rasa sakit sedikit, jika ada,.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar